Samfunnssikkerhet og beredskap er en viktig oppgave for kommunene, som står i førstelinjen når kriser inntreffer. Kommunene har i tråd med sivilbeskyttelsesloven ansvar for å ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet innenfor sine geografiske områder. Internasjonale trender og utfordringer, påvirker også kommunene, og har tydeliggjort behovet for god kommunal beredskap. En global pandemi, klimaendringer, dataangrep og en endret sikkerhetspolitisk situasjon i Norge, har ført til at samfunnssikkerhet og beredskap har blitt løftet opp på dagsorden. For å kunne forbygge kriser og ha en god beredskap krever det gode systemer for kartlegging og oppfølging av risiko- og sårbarhet i den enkelte kommune.

Samfunnssikkerhet og beredskap berører ofte større områder, som igjen krever samarbeid over kommunegrensene. Kommunene Målselv, Balsfjord, Bardu, Sørreisa og Dyrøy har derfor søkt Statsforvalteren om skjønnsmidler til en 2-årig prosjektstilling, som kan bli videreført til fast stilling. 

Området som dekker de fem samarbeidskommunene, er på drøye 8000 km2. Det bor totalt ca. 21.000 innbyggere i dette området, som preges av spredt bebyggelse. Tre av kommunene er vertskommune for forsvaret, som er en stor aktør med synlig tilstedeværelse. Området har også en betydelig skred- og flomfare samt utfordringer med usikker grunn.

Arbeidsted vil være ved interkommunalt plankontor i Skogbrukets hus, Bardufoss, eller i en av samarbeidskommunene.

Ansvars-/arbeidsområder:

  • I samarbeid med kommunene, vurdere og etablere overordnede beredskapsdokumenter for kommunene som helhetlig ROS og overordnet beredskapsplan
  • Bistå til å samordne ressurser på tvers av kommunene og eksterne aktører
  • Gjennomføre øvelser iht. beredskapsplanen
  • Bistå til å synliggjøre samfunnssikkerhet og beredskap i kommuneplanen og i øvrig kommunalt planverk
  • Risiko- og sårbarhetsanalyse i arealplaner
  • Andre utredningsoppgaver 

Kvalifikasjonskrav:

  • Utdanning innenfor samfunnssikkerhet og beredskap eller tilsvarende innenfor relevante fagområder, fortrinnsvis på masternivå
  • Bachelor med relevant praksis kan kompensere for krav til master
  • God kjennskap til aktuelt lovverk (pbl., sivilbeskyttelsesloven og forskrift om kommunal beredskapsplikt)
  • Erfaring fra prosjektarbeid
  • Kjennskap til kommunal virksomhet er en fordel
  • Du må ha god norsk muntlig og skriftlig framstillingsevne
  • Du må ha førerkort klasse B

Personlig egnethet for stillingen vektlegges 

Hvem er du?

  • Du er analytisk
  • Du har høy gjennomføringsevne
  • Du evner å samarbeide og skape gode relasjoner
  • Du er utviklings- og løsningsorientert
  • Du har toleranse for raske endringer og akutte hendelser 
  • Bidrar til et godt arbeidsmiljø

Hva tilbyr vi?

  • Meningsfull arbeidshverdag og muligheter for faglig utvikling
  • Sterkt fagmiljø og tverrfaglig samarbeid
  • Mulighet til å være med å bygge opp og utvikle et interkommunalt kontor
  • Positivt og inkluderende arbeidsmiljø

Tilsettingsvilkår:

Lønn i h.h.t. avtale. God pensjonsordning i h.h.t kommunale tilsettingsvilkår, og prøvetid. 

Søkere som innkalles til intervju må levere bekreftede kopier av attester og vitnemål.

Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.

Målselv kommune - Prosjektstilling samfunnssikkerhet og beredskap (easycruit.com)